Budget vakantie in het hoogseizoen

De meeste typische Nederlanders willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Alle aanbiedingen worden nauwlettend in de gaten gehouden, er wordt bespaard, gebudgetteerd en we zijn vaak op Marktplaats te vinden voor tweedehands spullen die er nog als nieuw uit zien. Maar met vakanties lijkt dit toch anders te gaan; men werkt en spaart het hele jaar door om in de zomer ultiem te gaan genieten van een welverdiende vakantie aan de Spaanse Costa’s of ergens anders waar de zon uitbundig schijnt. Even ontsnappen aan de beslommeringen van het dagelijkse leven en weer helemaal opladen.

Wanneer de portemonnee niet toereikend is

Natuurlijk zijn er ook een hoop mensen die niet op vakantie kunnen omdat hun fondsen niet toereikend zijn. Mensen met een uitkering, mensen die flinke tegenslagen hebben gehad waardoor het geld voor een vakantie elders nodig was, mensen die er alleen voor staan met een aantal kinderen of mantelzorgers die hun baan hebben opgezegd om bij hun dierbaren te kunnen blijven.

Wij behoorden dit jaar tot de groep mensen die flinke tegenslagen hebben moeten verduren op financieel gebied, maar toch wilden we er in onze vakantie even tussen uit. Thuis is ook maar thuis zeg ik altijd. En dus ging ik op zoek naar een last minute en bovenal budget vakantie.

Vergelijken tot je een ons weegt

Zelf heb ik een achtergrond in reizen en toeristische informatie, dus ik weet wel waar ik moet beginnen en hoe ik het beste kan zoeken naar een vakantie afgestemd op mijn wensen. Echter, als je budget nagenoeg nihil is heb je vrij weinig keuze; zeker in het hoogseizoen.

Onze eisen waren niet zo hoog. Het moest schoon zijn, niet vervallen (lees: zo rot als mispel), er moest wat te doen zijn op de vakantiebestemming, maar belangrijker nog: ook in de omgeving moest wat te doen zijn. Wij houden er niet van om gebonden te zijn aan één plek. Een all inclusive vakantie ergens op een resort met een compleet aquapark eraan in the middle of nowhere is dan ook niets voor ons.

Vakantieveilingen

Toen besloot ik eens op Vakantieveilingen te gaan kijken. Ook daar worden vakanties aangeboden en geldt “wat een gek er voor geeft”.

Allereerst heb ik het aanbod bekeken en ben ik gaan checken wat zo’n aangeboden veiling mij nu werkelijk zou kosten als ik het direct zou boeken. Ik wil uiteraard natuurlijk niet meer betalen dat wat er normaal gesproken voor wordt gevraagd, anders is de lol er wel een beetje vanaf.

Mijn oog viel op een camping vakantie welke werd aangeboden via de Oostappen groep. Voor ik begon met bieden bekeek ik eerst welke campings er beschikbaar waren in onze vakantie en welke daarvan voldeden aan onze eisen. Uiteindelijk bleven er 3 campings over, maar toch viel er nog 1 camping af omdat deze qua locatie niet voldeed.

Na een dag actief bieden en lachen om mensen die al veel meer boden dan het weekendje eigenlijk waard was, had ik eindelijk “prijs”!  Voor een schamel bedrag van € 95,00 “won” ik een weekendje weg. Na wat reserveringsproblemen lukte het me toch een stacaravan voor 6 personen te boeken en ik betaalde de extra kosten voor het linnen, de toeristenbelasting en ga zo maar door. Totaalprijs: € 137,50.

Reviews versus realiteit

Wat ik nog was vergeten te checken voor ik los ging op Vakantieveilingen, waren de reviews. Pas na het reserveren bedacht ik me deze ook nog even te lezen. Direct had ik al spijt als haren op mijn hoofd. Het zou er niet schoon zijn, de stacaravans zouden bijna uit elkaar vallen van ellende en van zwemmen was al helemaal geen sprake. Geen privacy, geluidsoverlast.. De lijst met negatieve reviews was eindeloos. Mijn zin in een weekendje weg verdween dan ook als sneeuw voor de zon.

Toch besloten we te gaan, want ik ben nog altijd van mening dat mensen minder snel geneigd zijn een goede review te plaatsen als de vakantie gewoon prima is geweest. Alleen mensen met een negatieve ervaring die zich niet gehoord hebben gevoeld klimmen achter hun computer.

Uiteindelijk viel het ons alleszins mee! De caravan was schoon, de camping was prima en de prijs/kwaliteit verhouding was meer dan prima. Er waren verschillende speelgelegenheden en er was een klein strandje waarop je heerlijk kon vertoeven.

Het enige minpunt vonden wij de bedden; die waren echt zó belabberd. Daarnaast kon Kenzie niet op een eigen kamertje slapen omdat de bedden waren vastgeschroefd. Normaal stapelen we in 1 kamer de eenpersoonsbedden op elkaar zodat het campingbedje daar kan staan, maar die vlieger ging hier dus niet op. Na wat geschuif met meubilair wat wél los zat konden we haar in de woonkamer leggen.

Genoeg te doen

Ondanks dat er meer dan genoeg te doen was, hebben we het toch maar rustig aan gedaan. We zaten midden in het snikhete weekend a la standje oven en hebben vooral verkoeling gezocht.

En uiteraard hebben deze papa en mama na zonsondergang ook leuke spelletjes gedaan. Zoals badminton, mens-erger-je-niet en voetbal 😛 Daarnaast is zo’n weekendje zonder televisie of computer ook wel even lekker hoor. Even tot rust en nader tot elkaar komen.

Wel hebben we een bezoek gebracht aan Plopsa Indoor in Hasselt. Met een grote fan konden we dit speelparadijs natuurlijk niet overslaan. Beide kinderen vonden het prachtig! Dat dagje Plopsa heeft ons meer gekost dan het hele weekend, haha!

Verder hebben we lekker gewandeld, gespeeld en gewoon op onze dikke konten gezeten!

Eindoordeel

We hebben ons goed vermaakt dus en dat voor relatief weinig geld.
Was het de beste vakantie ever? Zeker niet, maar die vakantie komt ook nog wel een keer. En ja, er zijn een hoop stereotypen te vinden op een camping als deze; allemaal mensen met een minder dan modaal inkomen maar hey, iedereen moet kunnen genieten van een break!

Kun je in het hoogseizoen op vakantie voor (heel) weinig? Jazeker!
Verwacht alleen niet dat je voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten 😉

Wat geef jij gemiddeld uit aan een vakantie?

3 Replies to “Budget vakantie in het hoogseizoen”

1. Prima vakantie gehad zo te lezen! Wij hebben hier het geluk mee te mogen met ouders. Kost ons enkel een etentje. 😉 koekepeer en ik zijn een midweek met mijn ouders mee geweest, en in september gaan we een midweekje met mijn schoonouders mee. Heerlijk! Ik vind t nog gezellig ook haha. En onze koekepeer verzamelt zo mooie herinneringen met 4 van zijn 6 opa’s en oma’s! 😉

Liked by 1 persoon

2. Ook wij hebben tegenslagen gehad die helaas nog een nasleep heeft van een aantal jaren. Wij zijn daarom al 5 jaar niet weggeweest. De laatste keer was in 2013. Nadat we ook toen al jaren niet waren geweest. Die midweek in 2013 was een ramp. Een vette aanbieding: midweek in Zeeland in een stacaravan voor 75 euro. Het park was erg verouderd, geen reet te doen in de omgeving behalve pepersure Neeltje Jans, hele week regen en krom van de rugpijn door de vreselijk slechte bedden. We zijn zelfs een dag eerder naar huis gegaan. We waren enorm opgelucht toen. Zo zonde. Daarom willen we geen budgetvakantie meer. Hopelijk volgend jaar eens een weekje weg. Beginnend in een fatsoenlijk vakantiepark.